Gyakorlás

A nemzetközi szóhasználat szerint mi a vállalkozás (entrepreneurship), illetve a vállalat (enterprise)?

Keress olyan családi vállalkozást, amely idővel vállalattá tudott nőni? szerinted miért lett sikeres?

Keress olyan cégeket, amelyeket még a XIX. században alapítottak! Tekintsd át a történetüket! Szerinted miért tudtak fennmaradni?

Melyik a kedvenc márkád és mit tudsz róla?

a. Kik a konkurensei?
b. Miért vásárolsz inkább náluk?
c. Miben jobb, mivel különbözteti meg magát?
d. Ki a célcsoportja?
e. Mi lehet a stratégiája?

Újíts meg egy márkát!

Sok márka egyszer csak átszabja tevékenységét és új életre kel, hogy alkalmazkodjon a megváltozott fogyasztói igényekhez. Keress egy márkát, amelyet érdemes lenne átformálni! Te mi mindenen változtatnál?

Mit jelent a vállalkozások esetében?

  • küldetés
  • a stratégia
  • operatív tervek, taktika fogalma?
  • Általában mekkora időtávra szól a stratégia és a taktika?

Mit mond ki Parkinson törvénye?

Mit jelent a Pareto elv?

Melyek a szabad versenyes piac fő jellemzői?

Gyűjtsd ki a mikro-. kis- közép vállalkozások fogalmát, EU-s besorolásukat!

Mely országokban magas a vállalkozási hajlandóság?

Mit jelent a GDP?

Mit nevezünk komparatív előnynek?

Mit jelent a versenyképesség nemzetgazdasági és vállalati szinten?

Hány magyar nagyvállalat van?

Hány magyar kkv van?

Mi az értéklánc?

Mely vállalatok a gazellák?

Dolgozd fel az alábbi cégek történetét? Nézd meg hogyan indult, mely piaci lehetőséggel élt? Kik a vásárlói vagy kik voltak a vásárlói? Milyen minőséget képviselnek vagy képviseltek?

  • L’oreal Magyarország Kft.
  • Hatvani Cukorgyár
  • Ustream
  • Tisza Cipő-
  • Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.
  • Pick Szeged Zrt.
  • Bétex Zrt.
  • AITIA International Zrt.
  •  

Az előző feladatban feldolgozott céggel kapcsolatban válaszolj az alábbi kérdésekre!

  • Mi lehetett az alapja a névválasztásnak
  • Van-e a cégnek jelmondata? Mi az
  • Kik a lehetséges vevői?
  • Növekedése során milyen stratégiát követett?
  • Milyen legendák, történetek fűződnek a céghez, a cég vezetőihez, illetve a dolgozókhoz?
  • Mi az, ami téged leginkább megragadott a cég történetében?
  •  

Gondold el, hogy vállalkozást akarsz alapítani! Válaszolj az alábbi kérdésekre leendő vállalkozásodra gondolva:

  • Találj ki egy nevet leendő vállalkozásodnak. Keress rá az interneten (e-cégjegyzék), hogy van -e már ilyen néven bejegyzett cég?
  • Gondolkozz egy jó jelmondaton (szlogenen), ami jól visszaadja a vállalkozás lényegét és misszióját!
  • Egy üzlet beindításához ismerned kell a leendő vállalkozásod piaci lehetőségeit! Azonosítsd a lehetséges vevőid körét és a várható piaci keresletet. Próbáld megjósolni a piaci trendeket (csökkenés, növekvés) a várható értékesítési lehetőségeket!
  • Határozd meg kezdő vállalkozásod alapításához és működéséhez szükséges erőforrásokat! Az erőforrásokat (alapanyagok, pénz, engedélyek, munkaerő) fontossági és időbeli sorrendben állítsd össze!
  • Állítsd össze a vállalkozásod várható bevételeit és költségeit 1 hónapra és egy évre vonatkozóan!
  • Mit nevezünk fedezeti pontnak? Hogyan kell kiszámítani?
  • A várható bevételek és költségek alapján határozd meg a fedezeti pontot!
  • Készíts egy piaci felmérést a bankok körében. Vizsgáld meg, mely bankoknak van a környéken fiókja és azok milyen termékeket ajánlanak a kezdő vállalkozásoknak.
  • A vállalkozásod első fél évében nem lesz bevételed, 2 fő bérét, adókat és néhány számla összegét kell elutalnod. Az alaptőkéd 3 millió Ft, amely teljes egészében pénzösszeg. Nevezd meg a bankot és a számlavezetési csomagot, amelyet választottál!
  • Határozd meg a leendő vállalkozásod legfontosabb termelési/szolgáltatási folyamatait!
  • Vedd számba a vállalkozás legkockázatosabb folyamatait. Elemzésedet támaszd alá a megfelelő indoklással. Ha több rizikófaktort emelsz ki, rendezd őket fontossági sorrendbe.
  •