
Gyakorlás
A nemzetközi szóhasználat szerint mi a vállalkozás (entrepreneurship), illetve a vállalat (enterprise)?
Keress olyan családi vállalkozást, amely idővel vállalattá tudott nőni? szerinted miért lett sikeres?
Keress olyan cégeket, amelyeket még a XIX. században alapítottak! Tekintsd át a történetüket! Szerinted miért tudtak fennmaradni?
Melyik a kedvenc márkád és mit tudsz róla?
a. Kik a konkurensei?
b. Miért vásárolsz inkább náluk?
c. Miben jobb, mivel különbözteti meg magát?
d. Ki a célcsoportja?
e. Mi lehet a stratégiája?
Újíts meg egy márkát!
Sok márka egyszer csak átszabja tevékenységét és új életre kel, hogy alkalmazkodjon a megváltozott fogyasztói igényekhez. Keress egy márkát, amelyet érdemes lenne átformálni! Te mi mindenen változtatnál?
Mit jelent a vállalkozások esetében?
- küldetés
- a stratégia
- operatív tervek, taktika fogalma?
- Általában mekkora időtávra szól a stratégia és a taktika?
Mit mond ki Parkinson törvénye?
Mit jelent a Pareto elv?
Melyek a szabad versenyes piac fő jellemzői?
Gyűjtsd ki a mikro-. kis- közép vállalkozások fogalmát, EU-s besorolásukat!
Mely országokban magas a vállalkozási hajlandóság?
Mit jelent a GDP?
Mit nevezünk komparatív előnynek?
Mit jelent a versenyképesség nemzetgazdasági és vállalati szinten?
Hány magyar nagyvállalat van?
Hány magyar kkv van?
Mi az értéklánc?
Mely vállalatok a gazellák?
Dolgozd fel az alábbi cégek történetét? Nézd meg hogyan indult, mely piaci lehetőséggel élt? Kik a vásárlói vagy kik voltak a vásárlói? Milyen minőséget képviselnek vagy képviseltek?
- L’oreal Magyarország Kft.
- Hatvani Cukorgyár
- Ustream
- Tisza Cipő-
- Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.
- Pick Szeged Zrt.
- Bétex Zrt.
- AITIA International Zrt.
Az előző feladatban feldolgozott céggel kapcsolatban válaszolj az alábbi kérdésekre!
- Mi lehetett az alapja a névválasztásnak
- Van-e a cégnek jelmondata? Mi az
- Kik a lehetséges vevői?
- Növekedése során milyen stratégiát követett?
- Milyen legendák, történetek fűződnek a céghez, a cég vezetőihez, illetve a dolgozókhoz?
- Mi az, ami téged leginkább megragadott a cég történetében?
Gondold el, hogy vállalkozást akarsz alapítani! Válaszolj az alábbi kérdésekre leendő vállalkozásodra gondolva:
- Találj ki egy nevet leendő vállalkozásodnak. Keress rá az interneten (e-cégjegyzék), hogy van -e már ilyen néven bejegyzett cég?
- Gondolkozz egy jó jelmondaton (szlogenen), ami jól visszaadja a vállalkozás lényegét és misszióját!
- Egy üzlet beindításához ismerned kell a leendő vállalkozásod piaci lehetőségeit! Azonosítsd a lehetséges vevőid körét és a várható piaci keresletet. Próbáld megjósolni a piaci trendeket (csökkenés, növekvés) a várható értékesítési lehetőségeket!
- Határozd meg kezdő vállalkozásod alapításához és működéséhez szükséges erőforrásokat! Az erőforrásokat (alapanyagok, pénz, engedélyek, munkaerő) fontossági és időbeli sorrendben állítsd össze!
- Állítsd össze a vállalkozásod várható bevételeit és költségeit 1 hónapra és egy évre vonatkozóan!
- Mit nevezünk fedezeti pontnak? Hogyan kell kiszámítani?
- A várható bevételek és költségek alapján határozd meg a fedezeti pontot!
- Készíts egy piaci felmérést a bankok körében. Vizsgáld meg, mely bankoknak van a környéken fiókja és azok milyen termékeket ajánlanak a kezdő vállalkozásoknak.
- A vállalkozásod első fél évében nem lesz bevételed, 2 fő bérét, adókat és néhány számla összegét kell elutalnod. Az alaptőkéd 3 millió Ft, amely teljes egészében pénzösszeg. Nevezd meg a bankot és a számlavezetési csomagot, amelyet választottál!
- Határozd meg a leendő vállalkozásod legfontosabb termelési/szolgáltatási folyamatait!
- Vedd számba a vállalkozás legkockázatosabb folyamatait. Elemzésedet támaszd alá a megfelelő indoklással. Ha több rizikófaktort emelsz ki, rendezd őket fontossági sorrendbe.